“Ben mimar olmadan
önce ressamdım.” diyen Nafi Çil, 1939 yılında Kula'da doğdu. İzmir'de büyüdü.
1957 yılında İzmir Atatürk Lisesinden mezun olduktan sonra İstanbul’da Güzel
Sanatlar Akademisine girdi. 1967 yılında İstanbul'da Güzel Sanatlar Akademisinden
yüksek mimar olarak mezun oldu. Öğrenci olduğu yıllarda heykeltıraş Şadi
Çalık'ın denetiminde üç yıl heykel çalıştı. Daha sonra da Avrupa müzelerinde
resim, İtalyan şehirlerinde mimarlıkla ilgili incelemeler yaptı.
Mezun olduğu yılda
kurulan “Akatünvel Sanat Grubu” içinde yer alan Nafi Çil bugüne kadar elliye
yakın kişisel sergi gerçekleştirdi. Ayrıca yurt içinde ve Avrupa'nın birçok
şehrinde grubuyla sergilere katıldı. Heykel ve mimari yarışmalarında dereceler
aldı. Bazı yapıtları Ankara ve Aydın Devlet Resim ve Heykel Müzeleri'nde,
Münih, Barselona, Dubrovnik, İstanbul, Ankara ve İzmir gibi birçok yerdeki
koleksiyonlarda bulunmaktadır. Ayrıca Nafi Çil pek çok önemli ve değişik
büyüklükteki mimari tasarımlarını yoğunlukla İzmir ve Ege yöresinde
gerçekleştirmiştir. Bunlar; kent merkezi ve meydanları, otel ve tatil köyleri,
iş merkezleriyle özel ve toplu konutlar gibi farklı ölçeklerdeki işlerdir.
Nafi Çil, Mies van der Rohe gibi
"Sadece yaşam yoğunluğu olanın, biçim yoğunluğu vardır." diye düşünür
ve varoluşunu gerçekleştirmek için resim ve mimari gibi iki farklı alandaki
çalışmalarını, hocası gibi "çağdaş insan varlığı" kavramı üstünde
temellendirir.
Mimarlığın ve resim
sanatının farklı olanaklarını, kendi dünya görüşüyle karşılıklı etkileşim
sınırları içinde besleyip zenginleştirmeyi ilke edinir.
Nafi Çil'in
yaratmaları, mimarlık ve resim alanında, çağın koşullarına bağlı tüm yaşamsal
işlevlerde ve çağın tinsel değerleri içinde anlam kazanır. Nafi Çil için
tinsellik, insanı bütün canlı varlıklardan ayıran, özce insanı yaratıcı kılan
ve yüksek değerler boyutuna taşıyan bir varlık alanıdır. Yaratıcı insanlar,
yüksek değerleri içinde, amaçları uğruna yaşayan ve her türlü acıyı, yalnızlığı
göze alan, kalıcı olmak uğruna yapıtlarında yaşamayı seçen insanlardır ve bu
insanı belirleyen etkinlik yaratma etkinliğidir. Öyle ki, hangi varlık ki
yaratma etkinliği içindedir, onun adı insandır. Bu nedenle mimar, modalara
inanmayan, kendi yasasını özgün yaratıcı etkinlik içinde çağın tinsel
değerleriyle gerçekleştiren insandır. Nafi Çil'in sanatı, "çağdaş insan
varlığı ve yaratma edimi" kavramı üstüne temellenir.
Kimi
Projeler
Atlantis 2 Evleri (2005) /Çil Mimarlık ve
Sanat Merkezi (2005) / Burrows Evi (2004) / St Clements Evleri (2004) / Angel Park Evleri (2004) /Atlantis 1 Evleri (2004) /Türkiye Çağdaş Sanatlar Müzesi (2003)
/ Özkan Erdost Villası (2003) / Erdoğan Özgörkey Kültür, Eğlence, Spor
Kompleksi Yarışma Projesi (2003) / Akatünvel Sanat Müzesi (2003) / Canan Şahin Evi Dekorasyon Projesi (2002)
/ DEKA Yaşam
Konakları (2002) / Özege Tütün A.Ş. İdare Binası Projesi (2001) /
Yalıkavak'ta Site Projesi (2001) / İzmir Atatürk Lisesi Eğitim Vakfı
Yüksek Öğretim Kampüsü (2001) / Göl Vadisi Sitesi ve Sosyal
Tesisleri (2000) / Ege İhracatçılar Birliği İdare Binası
Projesi (2000) / İzmir Büyükşehir
Belediyesi Sosyal Tesisleri (2000) / Yalıkavak Sahil
Düzenlemesi (1999) / Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Öğretim Üyeleri
Lojmanları (1999) / Vural Termal
Tesisleri (1998) / Fethiye'de Otel Tasarımı (1997) / Isparta
Çarşamba Pazarı Kentsel Tasarımı Yarışma Projesi (1997) / İşbirliği
Çarşı, Market ve Büro Kompleksi Yarışma Projesi (1997) / Yalıkavak'ta
Site (1996) / Ekmel Totrakan Evi (1996) / Fethiye'de Çarşı, Kültür ve
Eğlence Merkezi Projesi(1996) / Deniztepe Sitesi ve Sosyal Tesisleri (1996)
/ Çağlayan Sitesi (1995) / Kula Belediyesi
Kula Çarşısı Projesi (1995) / Sıraselviler
Konut Yapı Kooperatifi Sitesi, Çarşı ve Sosyal Tesisleri, Meydanlar, Yüzme
Havuzu, Spor Sahaları (1995) / Vural İnşaat
Villaları (1995)
Hazırlayan: 1331, Subutay ZENGİ, 9-F
Kaynaklar:
www.naficil.com/
www.arkiv.com.tr/m150-nafi-cil.html
Hazırlayan: 1331, Subutay ZENGİ, 9-F
Kaynaklar:
www.naficil.com/
www.arkiv.com.tr/m150-nafi-cil.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder